Hvilken variant av plantemelk er best for barn og hvilke bør du unngå?

just sold.png

Drikke for spedbarn det første året bør være morsmelk eller morsmelkerstatning (MME).

Først er det viktig å huske på at barn under 12 mnd  ikke bør få plantemelk som drikke. Plantemelk, i likhet med kumelk har rett og slett ikke et næringsinnhold som kan erstatte morsmelk eller morsmelkerstatningen for barn under ett år. Drikke hele det første året er derfor morsmelk eventuelt MME.  

Fra rundt 10 mnd kan litt plantemelk inngå i matlaging i små mengder.

Plantemelk kan gis fra ett års alder.

Soyamelk, havremelk og andre typer plantemelk er ment å være erstatning for kumelk, og derfor er disse tilsatt akkurat samme mengder kalsium som det er kumelken. Dette gjelder de aller fleste typer plantemelk, unntatt enkelte økologiske varianter (skjekk dette!). Det er også tilpassede mengder av mikronæringstoffene B12, riboflavin og vitamin D, og en av havremelkvariantene har tilsatt jod. Det som varierer mellom de enkelte plantemelkene er i første rekke protein-, fett- og sukkerinnhold.

Ernæring for barn bør være så energi og næringstett som mulig fordi de har liten magesekk som fort blir mett. Derfor er innholdet av energigivende næringstoffer som protein og fettinnhold i plantemelken viktig å vurdere for de minste barna.

Soyamelk (eventuelt havremelk) bør være førstevalg for små barn

Proteininnholdet i soyamelk er grunnen til at det er denne som bør velges primært.  De fleste soyamelkene (fra de største produsentene) inneholder mer enn tre ganger så mye protein som havremelkvariantene som er de nest mest proteinrike. Havremelk er ok som variasjon dersom om barnet spiser godt ellers. Mandelmelk og kokosmelk inneholder forsvinnende lite protein. Vær oppmerksom på at flere av plantemelkvariantene kan være tilsatt relativt store mengder med sukker (skjekk innholdsfortegnelsen).

Rismelk bør unngås for barn under 6 år.

Mattilsynet fraråder barn under 6 år å drikke rismelk da den kan inneholde  arsen som kan gi helseskader.