BARN OG VEGETARKOST

brandon-day-196392-unsplash.jpg

Hva er den optimale kosten for barn?

Som foreldre ønsker vi å gi våre barn den beste starten på livet. Riktig ernæring er viktig for barnets utvikling, og legger dessuten grunnlaget for deres fremtidige helse. Vegetarkost for barn er anerkjent trygt og helsefremmende, men samtidig er det viktig å tilegne seg kunnskap om hvordan man kan sette sammen et variert og næringsrikt kosthold. Barn er gjerne aktive og i rask vekst og har derfor et relativt stort behov for næringsstoffer. 

Kort sagt inneholder den optimale kosten til barn passe mengder av ulike næringstoffer,  gode mengder med helsefremmende plantestoffer og samtidig minst mulig av de skadelige stoffene som er knyttet til økt risiko for sykdom.

Vegetarkost kan gi flere helsefordeler

Å gi barn et balansert plantebasert kosthold kan ha mange helsemessige fordeler og bidra til å innarbeide sunne matvaner fra tidlig i livet.Vegetarianere /veganere har mindre risiko for å utvikle de livsstilssykdommene som tar flest liv i verden idag.

Sunn kost handler om hva man spiser og hva man ikke spiser….

Animalske produkter som kjøtt, meieriprodukter og egg inneholder flere næringstoffer, men er samtidig betydelige kilder til potensielle sykdomsfremmende stoffer, blant annet mettet fett. Barn og unge som har et høyt innhold av mettet fett i sitt kosthold vil ha en økt sykdomsrisiko sammenlignet med dem som tidlig etablerer kostvaner med et lavt innhold av mettet fett. Et tidlig høyt inntak av mettet fett er blant annet knyttet til utvikling av åreforkalkning, som vi vet er en livslang prosess som kan starte svært tidlig i livet.

Konsekvensen av man spiser lite eller ingen matvarer fra dyreriket er at disse naturlig erstattes med plantebaserte matvarer. Dermed øker inntak av fiber og andre helsefremmende næringstoffer som bare finnes i plantemat. Vi får en dobbel effekt med økt inntak av helsefremmende stoffer på bekostning av det vi ønsker mindre av i kosten. Samtidig er det jevnt over færre  kalorier i plantemat, noe som er gunstig med tanke på utvikling av overvekt, som vi vet er den største risikofaktoren for utvikling av en rekke livsstilssykdommer.

En godt sammensatt vegetarisk kost er rik på sunne plantestoffer som kostfibre, antioksidanter og  gunstige aktive plantestoffer. Samtidig inneholder en slik kost lite mettet fett, kolesterol, nitrit og ingen tungmetaller fra fisk. En plantebaseret kost kan beskytte mot livsstilsykdommer som  høyt blodtrykk, hjertekarsykdom, diabetes type to og enkelte former for kreft.

Vegetarkost gir normal vekst og utvikling

Tilgjengelige studier som har vurdert vekst og utvikling hos barn som er oppfostret helt uten animalske matvarer viser at vekst og utviklingen forøvrig er normal hos disse barna. 

Likevel  - barn er en sårbar gruppe, og det er viktig at man setter seg inn hvordan vegetarkost skiller seg fra annen kost, slik at man kan sikre best mulig ernæring og unngå mangler. 

Viktige forholdsregler ved vegetariske kosthold

Vegetariske kosthold generelt medfører gjerne at man spiser mer grønnsaker, frukt, nøtter og fullkorn. Det er likevel viktig at man erstatter næringstoffer fra de animalske matvarene som man har fjernet fra kosten, med lignende næringstoffer fra planteriket.

Det er 5 hovedgrupper av matvarer i et plantebasert kosthold

1. Kornprodukter

2. Nøtter og frø

3. Grønnsaker

4. Frukt/bær

5.  Belgvekster

 

Det er viktig at matvarer fra alle disse gruppene inkluderes i den daglige kosten.

Ved allergier og matinntoleranser bør man få hjelp til å sette sammen kosten slik at behovet for alle næringstoffer dekkes.

 

Et vegansk kosthold bør består av varierte matvarer fra planteriket:

Brød, kornblandinger, ris, pasta, grønnsaker, frukt,  bær, bønner, linser, erter, kjøtterstatninger og plantemelk/ yogurt samt planteolje, nøtter og frø.

Næringstoffer man bør være ekstra oppmerksom på:

  • B12
  • Jod
  • Vitamin D
  • Omega 3
  • Kalsium
  • Jern

Kosten bør dessuten settes sammen slik at den inneholder nok  kalorier slik at energi og proteininnhold sikres.

 

Kosttilskudd

Barn som spiser vegansk kost må ta tilskudd av B12, jod og vitamin D. Spebarn bør i tillegg ta omega 3 tilskudd (algeolje). 

Vegetarianere versus veganere

Man kan grovt sett dele vegetarianere inn i forskjellige undergrupper etter hvilke animalske produkter som inkluderes. Lakto-vegetarianere spiser plantekost og inkluderer melkeprodukter. Ovo-vegetarianere spiser plantekost og inkluderer egg. Vegansk kost inkluderer grønnsaker, frukt, bær, belgvekster, korn, nøtter, frø og sjøplanter og ekskluderer alle animalske matvarer. Det er ofte glidende overganger mellom de forskjellige undergruppene av vegetarianere. Lakto- ovo vegetarianere som spiser lite meieriprodukter (ikke daglig/små mengder) bør følge samme råd for kosttilskudd som barn som spiser vegankost.