Vegankost for barn - 5 grunnleggende prinsipper du bør kjenne til

joshua-rodriguez-583392-unsplash.jpg

Et plantebasert, vegansk kosthold , er trygt og sunt også for barn i alle aldre. Dette er slått fast for en god stund siden av mange seriøse faginstanser som The Academy of Nutrition and Dietetics (verdens største forening for fagfolk innen ernæring) og The American Academy of Pediatrics (den amerikanske foreningen for barneleger). Også det norske Helsedirektoratet støtter denne konklusjonen.

Som for kosthold for barn generelt, bør også et vegansk kosthold planlegges slik at barnet får tilført alle de viktige næringsstoffene det trenger.

Det er 5 viktige huskeregler å ta hensyn til når du setter sammen kostholdet til barnet ditt, og noen av disse er ekstra viktige når barna får plantekost.

  1. Kosten må inneholde nok energi (kalorier) Om det blir for lite kalorier i maten kan proteiner i kosten bli brukt som energikilde istedet for til andre viktige funksjoner. Barn har små mager og blir fort mette. For å få nok mat/næringsstoffer må barn ha hyppigere måltider enn oss voksne.

  2. Balanse mellom fiber og næringsstoffer. Noe plantemat har ekstra stort volum (mye fiber og vann). Fiber + vann gjør at barnet fort blir mett. Barn som spiser plantebasert får ofte mer fiber enn andre barn i sin kost. Det er viktig at man kjenner til hvilke matvarer kosten bør sentreres rundt slik at balansen mellom fiber og næringsinnhold blir best mulig.

  3. Kosten må inneholde nok fett. Plantekost inneholder sunnere fett enn animalske matvarer, men samtidig er fettinnholdet ofte lavere. Det er viktig å kjenne til at barn trenger tilskudd av godt fett i kosten.

  4. Velg jernrike og kalsiumrike matvarer. Man bør kjenne til gode jern- og kalsiumkilder fra planteriket.

  5. Sett deg godt inn i hvilke kosttilskudd barnet må få.

Slik kan du gjøre det i praksis….

  • Sentrer kostholdet til barnet på jernrik plantemat som belgvekster (bønner, linser, erter, soyaprodukter og produkter laget av disse) + korn og fullkornsprodukter (som (jernberiket)grøt , brød, pasta, byggryn, hirse, havre). Disse matvarene gir godt med næringsstoffer, inkludert jern og protein.

  • I tillegg bør de få grønnsaker (inkludert rotfrukter) + frukt (bra for jernopptaket) men ikke så mye at det fyller opp magen og går på bekostning av mer næringsstett mat som belgvekster.

  • Tilsett 1 ts rapsolje (eller annet sunt fett) i grøten, grønnsaksmosen og middagsmaten. Bruk gjerne pålegg som avokado, hummus (med litt ekstra olje i) og nøttesmør. Langkjedede omega-3-fettsyrer (DHA) gis som tilskudd i form av algeolje til barn under 2 år.

  • Gi kalsiumberiket plantedrikk fra ett års alder. Soyamelk inneholder mye mer protein enn de andre plantemelkvariantene. Obs. rismelk bør unngås for barn under 6 år.

  • Aktuelle tilskudd til barn (varierer noe med alder) er B12, jod, vitamin D og omega 3 (DHA)(under to år).

Så lenge barnet følger sin vekstkurve er dette et godt tegn på at energi og proteininntak er tilstrekkelig, men om du mistenker at barnet har næringsmangler, tegn på sykdom eller ikke får i seg alt det trenger, - ta kontakt med lege/helsestasjon.

Kilder:

Mangels AR, Messina V. Considerations in planning vegan diets: Infants. Journal of the American Dietetic Association. 2001.

Mangels AR, Messina V. Considerations in planning vegan diets: Children. Journal of the American Dietetic Association. 2001.

Moilanen BC. Vegan Diets in Infants, Children, and Adolescents. Pediatr Rev. 2007

Universitetet i Oslo. Institutt for medisinske basalfag. Så enkelt får barnet ditt rett type fett [Internet]. 2017. Available from: https://www.med.uio.no/imb/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2017/fett-barn.html

Helsedirektoratet. Nasjonal faglig retningslinje spedbarnsernæring [Internet]. 2017. Available from: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernaering