MÅ ALLE SOM SPISER VEGETARKOST TA KOSTTILSKUDD? 

nutrient-additives-505124__340.jpg

Svaret er ja, men dette gjelder jo strengt tatt resten av befolkningen også! 

Å bruke kosttilskudd, samt berike enkelte matvarer for å sikre at befolkningen har et tilstrekkelig inntak av næringsstoffer har i flere tiår vært vanlig i Norge. Selvsagt bør man ha som mål at mat er hovedkilden til næringstoffer i kostholdet vårt! Men det å få absolutt alle næringsstoffer med kosten har dog vært en utfordring i hele verden uavhengig av kosthold. Dette gjelder også den norske befolkningen. Nylige undersøkelser viser eksempelvis at store deler av norske gravide har for lavt inntak av jod. Et for lavt inntak av jern er vanlig blant norske barn, mens mangel på vitamin B12 er vanlig blant eldre.  Alle norske spedbarn får vitamin K i form av sprøyte og vitamin D i form av dråper og alle gravide anbefales tilskudd av folat. Ekstra tilskudd av enkelte næringstoffer har derfor vist seg å være nyttig- også for andre enn vegetarianere. 

Er næringsinnholdet i vegetariske kosthold dårligere? 

De som spiser en ren vegetarisk kost spiser litt annerledes enn den øvrige befolkningen. Og det er for det meste en god ting! Det fokuseres oftere på potensielle mangler ved å kutte ut eller ned på animalske produkter - enn på de mange fordelene ved vegetarkost. Man kan derfor lett få et inntrykk av at vegetarkost har et generelt dårligere næringsinnhold enn et "vanlig kosthold". Dette er ikke helt riktig. Det finnes flere næringstoffer som vegetarianere og veganere får mer av, eller i mer riktige mengder enn andre.  Flere studier har vist at vegetarianere og spesielt veganere har lavere energiinntak, bedre profil på fettinntaket og et langt mer gunstig inntak av fiber enn ikke-vegetarianere. De (spesielt veganere) har dessuten ofte et høyere inntak av vitamin C , vitamin E, folat, kalium, magnesium og jern.

De virkelig store helseutfordringene i samfunnet i dag skyldes uansett ikke mangel på næringstoffer, men snarere at vi spiser for mye energi-rik mat med overvekt som resultat. Over halvparten av den norske befolkningen er overvektig. For lavt inntak av fiber fra frukt og grønt er også et problem. Det er grundig dokumentert at jo mer plantebasert man spiser - jo mindre er sjansen for overvekt og flere av de vanligste livsstilssykdommene. 

Næringstoffer man skal være spesielt oppmerksom på

Det er riktignok noen næringstoffer man skal være spesielt oppmerksom på dersom man spiser helt eller delvis plantebasert. Det kan nemlig være utfordrende å få i seg i riktige mengder av B12, jod og vitamin D når man kutter bort animalske produkter fra kosten. Årsaken til at dette har mer med moderne landbruk (B12), matkultur (jod) og geografi (vitamin D) enn nødvendigheten av animalske produkter. La oss se litt nøyere på disse tre næringstoffene.

Vitamin D

Hovedkilden til vitamin D er sollys, noe alle i Norge får for lite av grunnet geografiske forhold. Tilskudd av vitamin D i form av tran eller kosttilskudd har derfor vært vanlig i Norden, og alle norske barn anbefales tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle, uavhengig av kostholdsretning. Det er dessuten vanlig at vitamin D tilsettes i meieriprodukter. Vegetarianere, som andre anbefales tilskudd.

Jod

Det finnes rikelig av dette sporstoffet i planter, nærmere bestemt tang og tare. Det finnes også i fisk og andre sjødyr, men disse får også sin jod fra sjøgrønnsakene. Fordi vår matkultur i så liten grad inkluderer tang og tare, er ikke dette en vanlig kilde til jod hos folk flest. Hovedkilden til jod i Norge er derimot kumelk fordi kraftforet kuene spiser er beriket med jod. På verdensbasis, er det jodsalt som er den viktigste kilden til sporstoffet. Norge er blant de landene i Europa som tilsetter minst jod i saltet. En liten knivspiss med taremel daglig vil dekke jodbehovet.

Les mer om jod her: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/07/12/vi-ma-tenke-nytt-om-jod-kilder-i-norge/

Vitamin B12

Kjøtt er en kilde til B12 hos ikke-vegetarianere. Mange tror derfor feilaktig at dette er en indikasjon på at vi bør spise kjøtt. Men B12 produseres av bakterier i jorden, og mange dyr i naturlige omgivelser inntar dette vitaminet i form av jord og naturlige partikler som de får i seg bittesmå mengder via maten. I det moderne landbruket derimot blir disse bakteriene fjernet og tilgangen til B12 fra vegetariske kilder er minimal. Flere dyr, inkludert mennesker, produserer B12 i tarmen, men siden det interne opptaket av B12 varierer fra person til person og påvirkes av medisiner og andre stoffer som mennesker i dag ofte får i seg, er dette ikke en trygg kilde for B12. 

B12 finnes tilsatt i plantemelk, men tilskudd er likevel anbefalt for å sikre tilstrekkelige mengder. 

Dersom du spiser hovedsakelig plantebasert bør du ta tilskudd av B12, jod og vitamin D. Gravide og spedbarn som ikke ammes bør i tillegg få langkjedede omega-3 fettsyrer EPA med kosten, i form av algeolje.

De øvrige næringstoffene kan dekkes av en variert og balansert plantebasert kost.